Oeververbinding

Oeververbinding

Ja het College van Burgemeester en Wethouders wil voor een brug gaan. Maar voorlopig ligt die er nog niet!

BBV zal zich de komende 3 a 4 jaar richten op participatie voor de nieuwe stadsbrug, mede omdat na deze periode pas eventuele juridische stappen genomen kunnen worden tegen de besluitvorming.
Persbericht BBV - besluit nieuwe stadsbrug - 22 december 2023

In 2023 was er weinig informatie over de nieuwe geplande oeververbinding tussen De Veranda en De Esch. 

Op 21 december heeft de gemeenteraad echter een besluit genomen over de plannen voor de Oostflank. Dit is het grootste bouwproject in Rotterdam sinds de tweede wereldoorlog. 

Deze plannen omvatten onder andere de bouw van een nieuwe stadsbrug met een HOV-verbinding, de bouw van 30.000 woningen in het gebied tussen Alexander en Zuidplein, de ontwikkeling van een nieuw treinstation bij de Kuip en verdere ontwikkeling van Feyenoord City zonder nieuw stadion. 

Ondanks dat de gemeenteraad het voorstel heeft aangenomen, is dit niet met volledige steun van de andere partijen, en zeker niet tot vreugde van bewoners van De Esch en De Veranda. 

Al deze plannen en ontwikkelingen hebben directe invloed op de woon-en leefomgeving van De Veranda! 

Oostflank - Herziening omgevingsvisie

BBV heeft een zienswijze ingediend die u hier kunt nalezen.

Zienswijze BBV op herziening omgevingsvisie Oostflank - 26 juni 2023 Toelichtende bijlagen BBV Zienswijze - 26 juni 2023

Voordat dit besluit was genomen heeft Jaap van der Want namens BBV ingesproken over de nautische veiligheid, aantasting van de oevers, de aanlanding van de brug die barrières vormen in de Veranda en de Esch, de leefbaarheid en toekomstgerichtheid van een brug ten opzichte van een tunnel met metro, en over de twijfelachtige financiële onderbouwing van de oeververbinding. 

Hier is ook duidelijk naar voren gebracht dat BBV niet tegen een oeververbinding is, maar wel tegen een brug.

BBV heeft altijd gepleit voor een tunnel met metro.

Een tunnel kent bovengenoemde ruimtelijke en nautische bezwaren niet.

Een metro is beter voor de stadsontwikkeling dan een tram (of een bus).  Een metro is de meest duurzame, robuustste en toekomstgerichte investering.

Zie de inspreeksessie via onderstaande link.

Vergadering met Insprekers Commissie Bouwen, Wonen en Buitenruimte / 29 november 2023

BBV visie op de oeververbinding

Het besluit om de brug op te nemen in de herziening van de Omgevingsvisie is naar onze mening niet verantwoord. Hiermee loopt de gemeente een enorm procedureel risico.

BBV heeft in de zienswijze aanbevelingen en adviezen opgenomen richting de gemeenteraad, politieke partijen en het ambtelijk apparaat omdat BBV merkt dat er onvolledig onderzoek is gedaan naar de technische, nautische, ruimtelijke en financiële uitvoerbaarheid van de brug- en tramverbinding.

Er is onvoldoende onderzoek gedaan naar de kosten en mogelijkheden van de metro.

BBV adviseert aanvullend onderzoek te doen naar de kosten van een tunnel met metro, en de besluitvorming uit te stellen tot alle relevante studies zijn uitgevoerd en er duidelijkheid is over de technische en financiële haalbaarheid van zowel de brug als de tunnel. 

BBV is bezig een convenant af te sluiten en te participeren in het traject voor een stadsbrug - dit betekent nadrukkelijk niet dat BBV een voorstander is van een brug! 

BBV zal tot het laatste besluit genomen is het standpunt van een tunnel met een metro blijven uitdragen!

Een heel ander geluid kunt u horen van de Raad voor Tegenspraak. die stellen dat de huidige manieren van participatie niet (meer) werken en dat het roer om moet.

Raad voor Tegenspraak

Nuttige Links 

Share by: